Pastorns ruta inför hösten

av | 2019-08-28 | Andakter och undervisning

En ”händelse som ser ut som en tanke” är det att Equmeniakyrkan nu lanserar sin temaårs-bok, Till jordens yttersta gräns – apostlagärningarna runt på 88 dagar. Boken tar sitt avstamp i Apostlagärningarna 1:8 som handlar om hur lärjungarna får i upp-drag av Jesus att förkunna de goda nyheterna till jordens yttersta gräns med hjälp av den Helige Ande. En resa som korsar både inre och yttre, kulturella, sociala, geografiska och kanske också våra upplevda personliga begränsningar.

Vi har i vår församling under året talat om temat, ”våga berätta.” och läst Daniel Röjås bok; Att presentera Jesus – ett häfte om predikans centrum. Nu till hösten kommer Daniel på besök den 14:e september under en heldag för att inspirera oss till att börja dela vår berättelse. Detta sammanfaller alltså med Equmeniakyrkans nya gemensamma läsning.

Ibland när vi talar om att vittna eller berätta om vår tro så kan vi uppleva en slags uppgivenhet, trötthet och ibland har vi kanske en upplevelse av misslyckande med i bagaget. Jag tror dock att Jesu missionsuppdrag är så mycket mer än att dela ut traktat. Framförallt är det en uppmaning att leva Gudsrikeslivet här och nu. Detta görs oftast inte med stora åthävor och ord men med en livspuls där Jesu undervisning och närvaro genom sin Ande färgar våra vardagliga livsval. Jesus vandrar på det sättet genom dig och mig, här i vår tid och vår stad, varje dag. Att ”våga berätta” kan då översättas med att ”våga leva”, leva det liv som Gud har gjort möjligt i Jesus Kristus.

Jesus vandrar på det sättet genom dig och mig, här i vår tid och vår stad, varje dag.

Att vara församling och kyrka är att leva det livet tillsammans. Både som en möjlighet till att växa genom att våra gåvor får verka tillsammans men också då ingen av oss ska behöva leva det kristna livet ensam. Vi är och förblir, trots vår tids utveckling, gemenskapsvarelser.

Tänk om denna höst fick bli en nystart för oss i Missionskyrkan, där våra tidiga and-liga fäders längtan att nå vår hemstad med evangelium fick ta ny form i våra liv tjugo-hundranu. Där vår kyrka tillsammans med de övriga i vår stad blev en påtaglig verklighet i människors vardag, en plats där många fler vill dela sina liv och sin vardag tillsammans med oss.

Följ med på vår gemensamma resa i höst och in i framtiden.

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Guds kärleksblick

Under min uppväxt och upp i vuxen ålder så har tron på Gud alltid funnits med som en självklar del...

Det spirar under snön

I måndags var jag ute i trädgården och rensade i mina rabatter. Gamla torkade löv, ogräs och döda...

Miljösamtal på kvinnofrukost

Bättre tillsammans Föreläsare: Annelie Anderberg  Det är en tidig vårmorgon som jag beger mig till...