Vi berättar alltid om Jesus

av | 2021-10-08 | Andakter och undervisning

Ibland krånglar vi till saker mer än nödvändigt. Jag är ett bra exempel på det. Min tanke går ibland lite för snabbt för mitt eget bästa. En ökad ålder och en större erfarenhet av livet lär dock råda bot på en hjärna med för många öppna motorvägar. Man behöver exempelvis inte förbereda tre texter samtidigt eller springa på alla bollar som kommer farande.

Något annat som livet också kan lära oss är den aktiva och kreativa vilan i Kristus. Paulus säger att vi är Kristusbrev som läses av alla människor (parafras på Bibel 2000). Berättelsen om Guds kärlek till människorna är skriven i våra hjärtan av den heliga Anden. Jag tänker då att ju mindre vi försöker springa runt och göra saker vi tänker att man ska göra som kristen och ju mer vi istället är kristna på ett vardagsnaturligt sätt, desto enklare blir det för människor att läsa Jesus i våra liv.

Det handlar om att odla en kultur som tar avstamp i den text vi läste i söndags från 1 Thess 5:12ff. En kultur och miljö som är skapelsevänlig och där uppmuntran, fred med varandra, barmhärtighet, att våga förmana och göra gott mot varandra blir det liv vi lever. Ett liv som vi inte i första hand talar om, utan gör.

Timotheos får uppmaningen av Paulus i 1 Tim 4:15-16 att vara uppmärksam på sig själv och det liv han lever eftersom människor läser hans liv. Han är viktig för de omgivandes räddning och tro. Så är det med dig och mig också. Som människor läser vi varandras liv och i hög grad imiterar vi varandra. Denna insikt ska inte leda till kramp och prestation, tvärtom, ju mer vi vilar i Jesu fullbordade gärning i oss och låter hans Ande ta plats i vår vardag med sin inspiration och vägledning, desto mer får Gud utrymme att verka i oss, genom de personligheter vi är.

Detta perspektiv öppnar enorma möjligheter för oss i vår vardag. Vi behöver inte vara varken teologer eller pratglada predikanter för att leva ett liv som skapar en god miljö och kultur där det missionella och diakonala förhållningssättet leder människor till Gud.

Så vi behöver inte krångla till det. Vi berättar alltid om Jesus där vi är, för Gud har skrivit sin berättelse om hur han älskar världen i våra hjärtan. Var ett frimodigt du och ett varmt vi!

Allt gott
/Krister Liljegren

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Det spirar under snön

I måndags var jag ute i trädgården och rensade i mina rabatter. Gamla torkade löv, ogräs och döda...

Miljösamtal på kvinnofrukost

Bättre tillsammans Föreläsare: Annelie Anderberg  Det är en tidig vårmorgon som jag beger mig till...

Glad Påsk

Hur tänker och känner du inför påsken? Jag har alltid tyckt om påsken som högtid, den är enligt...