Pastorn svarar! Tror kyrkan på jämlikhet?

av | 2020-05-15 | Pastorn svarar

Ett enkelt svar är ja, absolut. Om vi med jämlikhet menar allas lika värde oavsett något annat. När vi i vår tid talar om jämlikhet menar vi ofta jämlikhet mellan könen.

Här är kyrkan tidigt på gränsen till revolutionär i sina påståenden om kvinnor och mäns lika ställning och värde.Paulus som skrivit många av Nya Testamentets brev påstår i ett av sina allra tidigaste brev, Galaterbrevet, att när vi tror på Jesus och tar emot honom i vår liv så blir män och kvinnor, olika nationaliteter och sociala ställningar, fullständigt jämlika. I Guds rike görs ingen skillnad på människor. Detta sägs i en tid som var helt främmande för sådana påståenden.

Hela grundtanken om jämlikhet vilar på Jesus som själv hanterade sina efterföljare på ett för tiden nytt och utmanande sätt och antagligen hade kvinnor bland sina lärjungar. Tyvärr kan vi bara ana dem med några få meningar i evangelierna. Dock framställs de som de första berättarna om att Jesus uppstått från de döda i evangelierna. Det var ett stort steg för den tiden att visa på kvinnor som de modiga vittnena.

Sedan måste vi erkänna att kyrkan ofta har misslyckats under historien att förvalta denna sanning och böjt sig inför det social trycket från samhället runtomkring och för sin egna maktanspråk. Inom olika kyrkor finns olika syn på de uppdrag män eller kvinnor kan ha, dock inte grundat på värdering av människan utan på en teologisk praktik. Inom Equmeniakyrkan (vårt samfund) är det öppet för alla i de olika uppdragen.

Men sant är att i den kristna gemenskapen och pga. det kristna budskapet har kvinnor genom årtusenden många gånger vågat ta djärva steg i jämlikhetens namn.

Krister Liljegren

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Guds kärleksblick

Under min uppväxt och upp i vuxen ålder så har tron på Gud alltid funnits med som en självklar del...

Det spirar under snön

I måndags var jag ute i trädgården och rensade i mina rabatter. Gamla torkade löv, ogräs och döda...

Miljösamtal på kvinnofrukost

Bättre tillsammans Föreläsare: Annelie Anderberg  Det är en tidig vårmorgon som jag beger mig till...