En stråle av Guds kärleks ljus

av | 2022-12-02 | Andakter och undervisning, Diakoni

Decembermörkret ligger tungt utanför köksfönstret. Från min mugg med te sprider sig de mest ljuvliga dofter; ingefära, kardemumma, kryddnejlika, stjärnanis och kanel. Den härligt gräddade pepparkakan, formad som ett hjärta, doppar jag långsamt i julteet och njuter. Där i den sköna vilan kan tankarna vandra fritt.  

Under tiden jag äter några pepparkakor till drar jag mig till minnes en fantastisk beskrivning av ordet hjärta. Bibelforskaren H Wheeler Robinson har analyserat de hebreiska och grekiska orden för hjärta och där är betydelsen bred och används för att beteckna en människas personlighet, känsloliv, tankeliv och vilja. Vi vilseleds lätt av det sätt på vilket vi vanligen använder ordet hjärta och är inte medvetna om att det innefattar alla områden i vår personlighet, alla dess funktioner.

Snabbt flyttar denna förklaring in i psalmen Nu tändas tusen juleljus, som vi nu kan höra i olika sammanhang, till och med i köpcentrat. 

”I varje hjärta armt och mörkt sänd du en stråle blid,
en stråle av Guds kärleks ljus i signad juletid.”

Hur hittar en stråle av Guds kärleks ljus till en människas hjärta? Vad händer när Guds kärleks ljus förvandlar och förnyar hjärtat – känsla, tanke och vilja?

Den första julnatten visar Gud tydligt sin kärlek för mänskligheten. Profeten Jesaja berättar om detta kärleks ljus redan 700 år innan. 

  • ”Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus, ja över dem som bor i dödsskuggans land skall ett ljus skina klart.” (Jes 9:2) 
  • Johannes skriver:Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen.” (Joh 1:9)
  • Jesus säger:Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.(Joh 8:12)

Vi påminns dagligen om ett kompakt mörker när vi följer rapporterna om vad som händer i vårt land och i vår värld. Vi ser mörkrets många uttryck: ensamhet, oro över personlig ekonomi, våld i nära relationer, konflikter av olika slag, orättvisor och krig. Detta är bara några områden av utsatthet. Listan kan göras hur lång som helst. När mörkret vill krypa innanför skinnet återvänder jag ofta till orden som ger mig tröst och hopp.

  • ”Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det.” (Joh 1:5)

Tillbaka till frågan som berör hoppet. Hur får människan syn på ljuset för att kunna ta emot det?

  • ”Men åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn.” (Joh 1:12)  

Här finns det förstås flera svar. Det som uppmuntrar mig är när Guds ord på olika sätt presenteras tillsammans med den längtan som finns hos Gud, när han i kärlek ser på oss var och en. 

  • ”Du skall älska Herren din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Du skall älska din nästa som dig själv.” (Matt 22:37, 39)

Många gånger krånglar vi till det. Ibland dömer vi oss själva och tror oss inte duga till att sprida värme och kärlek från Gud, men hela tiden finns Gud oss nära, ständigt där med sin Ande. Han leder oss mer än vi förstår. I ödmjukhet får vi tacka Gud och påminna oss om att vi är hans älskade barn och hjärtat tillhör honom; personlighet, känslor, tankar och vilja. Gud lyssnar alltid till vår bön och tar den till sitt eget hjärta. Han hjälper oss att reflektera ljuset från honom till välsignelse för andra där vi lever, rör oss och är till. Detta kan vara en väg för Guds kärleks ljus att nå fram till någons hjärta.

Var gärna med i bönen inför Julutdelningen genom Kyrkornas sociala kassa den 6-15 december då diakoner och volontärer möter ca 250 hem på Nicolaigården. En matkasse, ett ICA-kort och julklappar kan till viss del lysa upp en annars mycket tuff vardag, men utan bön, kärlek från medmänniskor och en julhälsning (se nedan) skulle det kännas tomt. 

Till sist vill jag önska dig en stråle av Guds kärleks ljus i signad juletid!

/Yvonne Jureheim

Julen handlar inte bara om god mat, juldekorationer och klappar. Julen har en mycket större hälsning och den är personlig och gäller alla människor. Det var fattiga, enkla herdar som först av alla fick veta vad som hänt utanför Betlehem. Ängeln kom med hälsningen: I dag har en frälsare (räddare) fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren.

”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son (Jesus) för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.” ”Åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn.”

Jesus är den största gåvan i livet, som vi kan säga ja till. Du är värdefull och högt älskad. Ingenting kan ändra Guds syn på dig. Jesus vill vara din nära vän i jul och in i ett nytt år 2023.

Denna julhälsning får alla som kommer till Nicolaigården.

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Det spirar under snön

I måndags var jag ute i trädgården och rensade i mina rabatter. Gamla torkade löv, ogräs och döda...

Miljösamtal på kvinnofrukost

Bättre tillsammans Föreläsare: Annelie Anderberg  Det är en tidig vårmorgon som jag beger mig till...

Glad Påsk

Hur tänker och känner du inför påsken? Jag har alltid tyckt om påsken som högtid, den är enligt...