Polkakäppens hälsning

av | 2024-01-11 | Andakter och undervisning

När jag för några dagar sen la tillbaka julgranspyntet i sin låda funderade jag över hur lite man kan veta om kommande tider och stunder. Så är det med livet, tänkte jag. Annat är det med julsakerna, som man vet ligger kvar där i sin låda tills det är dags att ta fram dem igen. Till slut var det bara en ensam karamellkäpp kvar i granen. Jag brukar inte klä den med godis, men då käppen fanns med i en av julklapparna fick den snabbt en gren att hänga på, så att jag inte skulle äta upp den bums.

Men… nu var det dags. Just som jag stoppade en bit i munnen, kom jag ihåg berättelsen om den gamle karamelltillverkaren. På ålderns höst ville han till julen göra en speciell sorts godis, som en hyllning till Jesus.

  • Han bestämde sig för att godiset skulle ha hård konsistens, eftersom Jesus är den fasta klippan.
  • Godiset tänkte han forma till ett J, begynnelsebokstaven i namnet Jesus. När man vänder bokstaven upp och ner liknar den en herdestav. Jesus är den gode herden.
  • Karamellsmeten smaksatte han med pepparmyntsolja som påminner om isop, vars blad används som krydda. Växten omnämns i Gamla testamentet som en symbol för renhet.
  • Färgen på godiset var vit och fick också stå för heligheten och renheten hos Jesus.
  • Till slut lät han lite röd karamellfärg ge godiset sitt speciella utseende. Där kom den viktigaste ingrediensen, mumlade han nöjd. Den röda färgen skulle påminna om Jesu blod, när han dör på korset för att erbjuda människan förlåtelse och räddning till evigt liv.

Den jul- och nyårshelgen kunde man i fönstret hos den gamle karamelltillverkaren se massor av vackra polkagriskäppar. De hängde där på rundstaven av trä som en tyst hälsning om vem barnet i krubban egentligen är.

Under tiden jag la ner julkrubbans figurer i sin kantstötta kartong, njöt jag av den goda polkagriskäppen och log för mig själv. Tänk att en liten berättelse kan komma med ett stort svar. Ett nytt år kan vi inte veta mycket om, men ett är säkert… Jesus är den samme igår, idag och in i framtiden.

Tack Jesus…

  • att du är den fasta klippan, du är trofast vad som än händer
  • att du är den gode herden, du leder oss dag för dag
  • att du är sanningen och renheten, du vill alltid förlåta
  • att din död och uppståndelse ger oss hopp om det eviga livet.

Läs gärna söndagens text från Efesierbrevet 1:7-14 om Guds viljas hemlighet, beslutet om Jesus som han hade fattat från början och som skulle genomföras när tiden var inne.

Gud omsluter dig med sin goda välsignelse
/Yvonne Jureheim

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Guds kärleksblick

Under min uppväxt och upp i vuxen ålder så har tron på Gud alltid funnits med som en självklar del...

Det spirar under snön

I måndags var jag ute i trädgården och rensade i mina rabatter. Gamla torkade löv, ogräs och döda...

Miljösamtal på kvinnofrukost

Bättre tillsammans Föreläsare: Annelie Anderberg  Det är en tidig vårmorgon som jag beger mig till...