Om ”Om” inte fanns

av | 2023-06-02 | Andakter och undervisning

Var inte rädd, jag är med dig. Ängslas inte, jag är din Gud.
Jag ger dig styrka och hjälper dig, stöder och räddar dig med min hand.
Alla som vänder sin vrede mot dig får blygas och stå med skam.
De män som ligger i fejd med dig skall bli till intet och förgås.
De män som har slagits med dig skall du söka men inte finna.
De män som fört krig mot dig skall bli till intet, ett ingenting.
Ty jag är Herren, din Gud, jag tar dig vid handen och säger till dig:
Var inte rädd, jag hjälper dig.

Jesaja 41:10-13 Bibel 2000

 

När det händer saker i livet kan det ibland vara lätt att tänka om bara. Min vecka har bestått av två småjobbiga om bara. Om jag bara hade åkt lite senare kanske jag inte hade mött den där bilen just då och fått det där stenskottet. Eller om jag bara hade åkt lite tidigare hade jag kanske inte kört på det där rådjuret, detta samma dag fast med vår andra bil. Det här handlar ju om väldigt materiella saker som kommer att lösa sig men ibland rör det sig om svåra händelser, sådant som sätter djupa spår och där det kan vara lätt att tänka “om jag bara hade valt att göra annorlunda”. Jag funderar ibland på om Gud är befriad från om bara. Jag skulle säga att han är det, åtminstone när det gäller sina egna val, däremot tror jag att Gud ibland suckar över oss och säger “om du bara litade mer på mig”.

Att tänka om bara leder ingen vart för vi kan inte backa tiden. Vi kan inte ändra det som hänt och ofta är det som hände inte vårt eget fel, men oavsett kan vi välja om vi ska gå igenom det ensamma eller prata med Gud om det. Det finns en liten seriestrip som lite skämtsamt pekar på en klassisk berättelse som heter Fotspår i sanden. I berättelsen går en person på en strand och stranden representerar personens liv. När personen ser tillbaka på sina fotspår ser hen att det för det mesta är två fotspår, personens och Guds, men de perioder som var jobbiga är det bara ett par fotspår och Gud förklarar att det var då han bar hen. 

Den lite skämtsamma seriestripen tar berättelsen ett steg vidare och pekar på vår egen fria vilja att gå med Gud eller inte. Den menar inte att allt blir lätt om vi väljer att gå med Gud men att Gud verkligen på ett tydligt sätt vill finnas i våra liv och säger att om du bara väljer att gå med mig så sviker jag dig aldrig. Jag reser dig, lyfter dig och bär dig alla dar i veckan men valet är ditt. 

Hur väljer du idag? Låter du Gud leda dig, låter du Jesus ta dig i handen och låter du Andens vind blåsa in i ditt liv eller vill du hellre trampa på i egen kraft?

Det finns gånger där jag har trampat på på egen hand och där jag nu i efterhand har tänkt: Om jag bara hade litat mer på Gud. Dessa om bara går att undvika. Det är inte alltid enkelt men vi får hjälpa varandra, uppmuntra varandra och be för varandra att gå mer i Jesu fotspår och vi kommer att se att livet kanske består av lite mindre om bara.

/Tina Hjortlinger

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Guds kärleksblick

Under min uppväxt och upp i vuxen ålder så har tron på Gud alltid funnits med som en självklar del...

Det spirar under snön

I måndags var jag ute i trädgården och rensade i mina rabatter. Gamla torkade löv, ogräs och döda...

Miljösamtal på kvinnofrukost

Bättre tillsammans Föreläsare: Annelie Anderberg  Det är en tidig vårmorgon som jag beger mig till...