Alla får vi visa på Jesus

av | 2023-10-06 | Andakter och undervisning

I Matt 28:16-20 kan vi läsa Jesu missionsbefallning där det bland annat står: “Gå ut och gör alla folk till lärjungar, döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.” Det här är ett uppdrag som gäller dig och det gäller mig, men hur gör vi?

Det finns många saker jag tycker väldigt mycket om med mitt jobb. En sak är hur varierande mina veckor kan se ut och just den här veckan är ett bra exempel. I tisdags stod jag i full regnmundering mitt i röken från elden i skogen i Hasslösa och berättade för 15 stycken 7-13-åringar om Jesu kärlek. På torsdagen fick jag ta emot en skolklass med 18-19-åringar från De la Gardiegymnasiet och berätta om Missionskyrkan och om vad jag tror på. Efter sopplunchen samma dag var jag med på andakten där vi pratade om Jesus som livets bröd. På kvällen var det Vardagsrummet där 24 barn i åldrarna är 1-11 år, fick höra om när Jesus botade tio spetälska och på fredagen var det begravning där tron på ett evigt liv och Jesus som den gode herden fick stå i centrum.

Allt det här tillsammans summerar väldigt bra vad jag tycker är det allra bästa med mitt jobb, att jag får många tillfällen att visa på vem Jesus är. Om det så är i lek med barnen i en våt skog, framför ett gäng gängliga tonåringar eller i full pastorsmundering på en begravning så är ärendet detsamma. Jag vill berätta för människor om Jesu kärlek och sprida evangelium. Orden är inte alltid så viktiga, väldigt ofta är det bättre att visa eller vara.

Min roll som pastor gör att det kan vara lätt att vara öppen med vad jag tror på. Det är ju synligt om jag har pastorsskjortan på mig att jag står för någonting och ibland gör min roll det lätt att komma in på ämnet tro i olika sammanhang där jag finns. Oftast kanske lättare än om jag haft ett annat yrke. Jag är dock övertygad om att det bästa sättet att sprida evangelium är att verka där var och en av oss finns. Jag har ett kall att tjäna Gud i församling, som yrke, men vi alla har ett kall att följa Jesus som Hans lärjungar. Det kallet fanns innan jag blev pastor och det kallet finns den dag jag inte kommer att arbeta som pastor. Utifrån detta så vill jag bara uppmuntra dig och säga att du är så viktig i den vardag där du finns.

Oavsett vad vi gör så finns Jesus i oss om vi har sagt ja till Honom. Vi kan stå i kön på Ica, sitta i fikarummet på jobbet, vara på fritids, på förskolan eller skolan, sitta på bussen eller i färdtjänsten, vara på gymmet eller på barnens idrottsträningar. Du är en lärjunge var du än är och Jesus vill leda dig till människor som behöver höra om honom med handling eller ord.

I helgen kommer Sebastian Stakset och teamet från Det finns hopp till Lidköping igen. De är tydliga med sitt lärjungaskap och vi ber för helgen då de ska ha både möten i kyrkan och föreläsning på De la Gardiegymnasiet. De har en tydlig berättelse genom sina liv men det har du också. Vi alla som har tagit emot Jesus i våra liv har ett budskap och alla människor har en berättelse. Var inte rädd för att berätta din!

/Tina Hjortlinger

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Nu är våren här

Årets Valborgsfirande blev en riktigt fin högtid med musik, vårtal och brasa, precis som det ska...

Lidköping Kållands Musikkår, en levande växande grupp

Helgen som gick hade Lidköping Kållands Musikkår den stora glädjen att få ha övningshelg...

Guds kärleksblick

Under min uppväxt och upp i vuxen ålder så har tron på Gud alltid funnits med som en självklar del...