God saved the queen

av | 2022-09-22 | Andakter och undervisning

“Om mitt liv blir långt eller kort ska det vara överlåtet till att tjäna”, sade en ung Elizabeth på en raspig filminspelning från 1947. Sedan gick över sjuttio år och världen förändrades många gånger under hennes tid. En osannolikt lång och innehållsrik regeringstid (1952/53-2022) har gått i mål, där det nu framkommer med stigande klarhet hur hon var en varm kristen som ville följa Jesus i sitt uppdrag som drottning. Självklart är inte en sådan utsatt post och en sådan lång period utan problem, men från dem som har mött henne berättas om en seriös världsledare som tog sitt uppdrag att tjäna på allra största allvar.

På hennes begravning medverkade, enligt hennes egen önskan, ledare från fler kristna samfund i England än bara den Anglikanska kyrkan och över tvåtusen besökare läste högt tillsammans Vår Fader. Ärkebiskopen höll ett intressant tal om hennes tro och hennes vilja att omsätta sin tro på Jesus i sitt märkliga uppdrag. Hon som tidigt förlorade sin pappa, kung George VI och själv fick bli drottning i unga år levde med en förebild av en annan kung, en annorlunda kung som kom för att tjäna, inte för att bli betjänad. 

Söndagen den 18:e september fanns i predikan hos oss en avgörande nyckel för att förstå Guds rike och den kristna tron, nämligen den att all kunskap i världen om Jesus inte betyder något förrän vi börjar göra det han säger. Undervisningen behöver flytta in på insidan av oss och inte bara bli en snygg predikan eller bok i bokhyllan.

Höra och göra är nyckeln till att förstå och erfara kraften i Jesu ord. Om vi inte delar upp våra liv i önskan att följa Jesus i en del och det övriga livet i en annan, blir vi hela som människor och kan lättare följa Jesus i vardagen.

I serien The Crown får vi följa Elizabeth II genom livet och det blir tydligt hur komplext hennes liv var och hur svårnavigerat det ofta var under dessa år. Hur tung kronan ofta var på hennes huvud. Kanske kan hon, vår syster i tron, bli till en förebild för oss i vår vardag i att hålla fast vid Jesus och låta hans ord leda oss i vardagen, även om vi inte bor i ett slott. Möjligen tänkte hon många gånger “What would Jesus do”? Det kan vi också göra, varje dag.

Nu byts sången God save the Queen ut till God save the King och nu är den sång som sjungits så många gånger en verklighet, Gud har tagit emot människan Elizabeth i sitt eviga rike. Hon har fått lägga av sig den tunga kronan hon burit i sitt uppdrag för att nu vila hos den evige kungen, Jesus. Du och jag som fortfarande är kvar på jorden kan välja att höra och göra det Jesus sa, och på så sätt kroka arm med alla de som visat och visar oss att det är möjligt. 

/Krister Liljegren

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Livets bröd

När jag en gång i tiden bodde centralt i Lidköping och faktiskt även hade ett bageri i samma hus...

Hur öppnar man dörren?

Nycklar är vi rädda om och när vi inte hittar nyckelknippan blir vi smått förtvivlade. En...

Grattis Naemi 100 år!

En kall men solig februariförmiddag cyklar jag iväg i den gnistrande snön till Östbygatan 32 A,...