Kammarkonsert i sommarkvällen

Fredagen den 28 juni fylldes Missionskyrkan med musikälskande Lidköpingsbor som hade kommit för att höra Aurora Chamber Orchestra framföra musik av Vivaldi och Tchaikovsky. Tänk att få sitta i med huvudentréns dörrar helt öppna mot sommarkvällen och höra Vivaldis tolkning av Sommar!

Aurora Chamber Orchestra är en del av Aurora Music som är en förening i Västra Götaland med uppgift att arrangera festivaler på orter som normalt inte får ta del av högklassig klassisk musik. Aurora har ett stort nätverk, över 5000 musiker från 40 olika länder har framträtt i deras festivaler sedan starten 2006. Sista helgen i juni var det en festival i Mariestad med många konserter och orkestern passade då på att besöka Lidköping.

Under en pratstund med Auroras VD, Ola Larsson, framkom det att man hade försökt hitta en lämplig lokal i Lidköping med hjälp av kommunen och efter mycket letande kommit fram till att Missionskyrkan skulle kunna passa. Han upplevde att kyrkan på många sätt är idealisk för kammarmusik genom att publiken får en speciell närhet till musikerna och vill gärna komma tillbaka till kyrkan igen!

Publiken bestod till största delen av besökare som normalt inte kommer till kyrkan och förhoppningsvis kan en sådan här konsert medverka till att det känns tryggt och spännande att komma tillbaka vid andra tillfällen.

Orkestern leddes av förste-violinisten Massimo Quarta.

Orkestern bestod av 14 medlemmar med stråkinstrument och en cembalo. Medlemmarna kommer från Sverige, Italien, Israel, Kuba, Ryssland, England och Slovenien. De leddes av förste-violinisten Massimo Quarta. Orkestermedlemmarna var klädda i ledig svart klädsel och spelade stående. Musikerna älskade uppenbarligen att spela och med ständig ögonkontakt inom orkestern, leenden och kroppsrörelse förstärkte de musiken till en helhetsupplevelse.

Konserten inleddes med Vivaldis, De fyra årstiderna. Det är musik som de flesta av oss har hört många gånger men det här kändes som något nytt. Spännvidden mellan lätta, långsamma och stämningsfulla delarna och de mer dramatiska förstärktes av orkesterns totala samspel och närvaro. Tänk att få sitta i Missionskyrkan med huvudentréns dörrar helt öppna mot sommarkvällen och höra Vivaldis tolkning av Sommar!

Efter pausen uppfördes en serenad för stråkorkester av Tchaikovsky. Även det här gick att känna igen, särskilt andra satsen med ett välbekant vals-tema. I andra delar av serenaden kunde orkestern briljera i de något mer svårmodiga ryska delarna och även här fick vi en rik musikalisk upplevelse. Spännvidden mellan de djupa bastonerna och första-fiolernas klara höga tonerna var väldigt tydlig och berörde starkt.

Håkan Hellbergh