Alida i Hongkong del 2

av | 2019-06-18 | Mission

Fortsättning. Läs del 1

Jag är tacksam för alla era böner, jag kan se förändring i mig själv och jag ber att Gud ska verka lika mycket i er och Lidköping som i mitt liv.

Ämnena på lektionerna vi har är för det mesta varit veckovisa, och också för det mesta samma talare hela veckan. På förmiddagarna har vi oftast haft lektioner med en gästtalare. De har handlat om, bland annat, Guds karaktär, förbön och att höra Guds röst, Jesus och Hans gärningar och den Helige Anden och respekt för Gud. Jag har verkligen lärt mig mycket om mig själv och vem Gud är genom ämnena och jag har fått kliva ur mig själv och se att jag kan utvecklas och se att Gud inte får plats i en låda, som jag kan kontrollera, utan att Gud är stark och högst levande och jag vågar lita på Honom.

…att Gud inte får plats i en låda, som jag kan kontrollera, utan att Gud är stark och högst levande och jag vågar lita på Honom

På eftermiddagarna har det varit lite mer varierat. Ibland har vi hjälpt ”basen” med deras förberedelser att göra ordning matkassar, ibland delat ut dess, ibland har vi tränat pilates för att hålla igång kroppen och ibland har vi tagit eftermiddagen till att läsa bibeln och andra kristna böcker som vi också har gjort recensioner på. Vi fick alla några sysslor att hjälpa till med i de lokaler som vi och basen använder. Den senaste månaden har vi också övat in några draman och danser som vi kan använda på vår andra del av skolan, nämligen missionsresan.

Vårt hus ligger nedanför huset som renoveras och är inklätt i grön plast.

Att se vad Jesus ser i oss människor, var ett ämne vi hade. Det fick oss i klassen att ta en extra titt i spegeln och försöka se vad Jesus ser. Det blev en uppmuntran att se varandra på ett nytt sätt och försöka se det speciella hos var och en. Ibland är det enkelt att se positivt hos mig själv och andra, men vissa dagar har det också varit svårt. Vi har även tänkt djupare på vad synd gör med oss människor. Jag fick också fundera över hur vi ser på livet. Är det en rättighet eller en gåva från Gud?

Jag har även fått fira det kinesiska nyåret här. Det var den 5:e februari och en vecka framåt. Vi firade med koreansk mat och sedan gick vi ut på stan och delade ut matkassar till hemlösa.

Vi har kulturkvällar, där varje nation får representeras och det bjuds på en typisk rätt och efterrätt. För det mesta går det bra med att äta med pinnar, vi brukar äta med bestick också. Ett knep som jag har kommit på är att låtsas att det är en penna och sen gå vidare. För det mesta går även engelskan bra.

Be gärna för mina ledare och de andra på basen. Be gärna för Hongkong och de kristna i det stora grannlandet på andra sidan halvön.

Alida Holm

Prenumerera!

Vill du få ett meddelande via epost när det dyker upp något nytt?
Du kan när som helst ta bort dig från utskickslistan.

Tidigare

Livets bröd

När jag en gång i tiden bodde centralt i Lidköping och faktiskt även hade ett bageri i samma hus...

Hur öppnar man dörren?

Nycklar är vi rädda om och när vi inte hittar nyckelknippan blir vi smått förtvivlade. En...

Grattis Naemi 100 år!

En kall men solig februariförmiddag cyklar jag iväg i den gnistrande snön till Östbygatan 32 A,...